18 juni 2019 - Reisverslag uit Driggs, Verenigde Staten van Geurtjan Hemert - WaarBenJij.nu 18 juni 2019 - Reisverslag uit Driggs, Verenigde Staten van Geurtjan Hemert - WaarBenJij.nu

18 juni 2019

Door: Geurtjan

Blijf op de hoogte en volg Geurtjan

18 Juni 2019 | Verenigde Staten, Driggs

De belevenissen gaan nog steeds door. Na een verrassend uitgebreid ontbijt vanmorgen met gezelschap van een kat, hebben we het spul in de auto gedaan en vertrokken we iets voor 9 uur. Vanuit Driggs was het vandaag ruim 350 km rijden naar Cody. We moesten wel via Teton Nat. Park, want anders was het een slordige 100 km om. Teton door ging aardig vlot, maar bij de park-ingang van Yellowstone stond een flinke file. Populair park he. Het was het eerste Nat. Park in de VS in 1872 en is bijna 9000 km2 groot. Beroemd door de geisers, heet-waterpoelen en wild. We kwamen vanuit het Zuiden en zijn eigenlijk alleen gestopt bij een waterval, nl. de Lewis falls. Bij de splitsing veel km's verder richting westen naar de beroemdste geiser, nl. the Old Faithful. Het weer was er niet beter op geworden. We begonnen met 15 graden vanmorgen en zon, maar toen we bij Old Faithful moesten wachten tot de volgende uitbarsting (wat zo'n 75 minuten duurde), kwam er een fikse bui aan. Het werd koud en er zat hagel bij. Dat was vervelend. Ondertussen was het druk geworden en toen begon het spektakel. Er wordt tussen 14000 en 32000 liter kokend water uitgespoten, dat 32 tot 56 meter hoog komt, 2 tot 5 minuten lang. Het blijft iets heel bijzonders, alleen zoals we het vandaag meemaakten minder goed zichtbaar in duistere wolken. Als we tijd over houden, gaan we misschien nog een keer. Vervolgens naar hotel in Cody, 50 mijl buiten het park. Ziet er goed uit allemaal. Daarna naar het Irma-hotel met restaurant om te eten. Het is gebouwd door William F. "Buffalo Bill" Cody, de stichter van de stad Cody, vernoemd naar zijn dochter Irma Cody. Beroemd is de bar met deel erachter gemaakt van kersenhout en een cadeau van Queen Victoria aan Buffalo Bill. Wel lastig fotograferen met lichten, spiegels en hoogglans, maar leuk om gezien te hebben. Nu verhaaltje doen en dan nog van alles uitzoeken voor morgen.

• 18 Juni 2019 - 05:46

Annemieke En Paul :

Nooit geweten dat Amerika ook geisers heeft. Indrukwekkend hoor. En wat een prachtige bar van kersenhout