11 juni 2019 - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Geurtjan Hemert - WaarBenJij.nu 11 juni 2019 - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Geurtjan Hemert - WaarBenJij.nu

11 juni 2019

Door: Geurtjan

Blijf op de hoogte en volg Geurtjan

11 Juni 2019 | Verenigde Staten, Cortez

De vooraf aangekondigde onrustige nacht door eventuele langsrazende treinen viel afgelopen nacht in Holbrook heel erg mee. De meegekregen oordopjes waren niet nodig. Het ontbijt bleek uitgebreider dan we konden inschatten, want ze maakte op bestelling pannenkoekjes met ei en kaas en kon ook nog wat fabriceren met aardappelen. Voor het laatste vriendelijk bedankt, maar wat we hadden, smaakte prima. Daarna vertrokken richting Cortez bij Mesa Verde. Eerst 1 rechte weg van een slordige 100 km. Dan links, richting noorden nog eens 1 rechte weg van een 250 km. Grootste deel van de route ging door de Staat New Mexico. Niet zo spectaculair allemaal! Bij Cortez gekomen stukje door om in Nat. Park Mesa Verde (Spaans voor groene tafel) te komen. Mesa Verde is bekend geworden door het grote aantal goed bewaard gebleven klifwoningen; huizen gebouwd in ondiepe grotten in de wanden van het ravijn. Van de 11e eeuw tot de 13e eeuw woonden hier de Anasazi-indianen, de waarschijnlijke voorgangers van de Pueblo. Het is nog onduidelijk waarom zij aan het eind van de 13e eeuw dit gebied plotseling hebben verlaten. Het kan zijn door droogte, of dat de inwoners werden bedreigd door andere stammen.
Het hooggelegen park, tot 2600 mtr., was inderdaad erg groen! Op een paar plaatsen slechts had je uitzicht op de woningen, of het was uren lopen om in de buurt van zo'n woning te komen. Ook waren niet alle trails geopend. We hebben het maar gehouden bij de paar makkelijk bereikbare uitzichtpunten. We zijn ook niet zo archeologisch fanatiek, zoals sommige Amerikanen, die we gezien hebben. Ze zijn dan ook niets gewend natuurlijk! We vonden het leuk om gezien te hebben, maar zouden er niet voor omrijden, nu we weten hoe het is. Daarna terug naar Cortez, ingecheckt en de spullen in hotelkamer gebracht. Niet veel soeps hier, maar dat kon je niet zeggen van het eten in restaurant aan de overkant van de weg! Heerlijke soep, ribjes en gepofte aardappel en geweldige salade . Bovendien een kleine eigen brouwerij met proeverij van de 4 soorten gedaan en ieder een glas naar keuze. Daarna 1 nagerecht met cheesecake. Jummie, voor $60 incl. fooi van $10. Geweldig goed en leuke bediening. Het weer begon vanmorgen half bewolkt met 20 graden en liep in de loop van de dag op naar 28 graden met veel zon. Morgen weer verder naar noorden via Monument Valley.

• 11 Juni 2019 - 05:58

Annemieke En Paul :

En alwéér een bierproeverij. Wij moeten helemaal niet naar Duitsland maar naar de VS! Veel plezier vandaag

• 11 Juni 2019 - 07:12

Jos:

Drankjewel!

• 12 Juni 2019 - 06:57

Anneke:

Maar goed dat de wegen zo recht en lang zijn met al die bierproeverijen