10 juni 2019 - Reisverslag uit Holbrook, Verenigde Staten van Geurtjan Hemert - WaarBenJij.nu 10 juni 2019 - Reisverslag uit Holbrook, Verenigde Staten van Geurtjan Hemert - WaarBenJij.nu

10 juni 2019

Door: Geurtjan

Blijf op de hoogte en volg Geurtjan

10 Juni 2019 | Verenigde Staten, Holbrook

Ik hoop, dat mijn verhaaltjes nog steeds worden gelezen, want hier is de volgende al.
Na vanmorgen eerst nog in Williams een grappig Route 66 winkeltje te hebben bezocht om een cadeautje te scoren voor het thuisfront en weer goedkoop te hebben getankt (0,69 cent per liter), vertrokken we even voor 9 uur met strakblauwe lucht. Het was 20 graden! De route bestond vrijwel helemaal uit 1 Highway, waar een max. speed van 75 mijl was toegestaan, da's toch 120 km. p/u. Vlakbij de eindbestemming hebben we Nat. Park Petrified Forest bezocht. Het was inmiddels 28 graden! Het is een park, dat al sinds 1906 National Monument is dankzij de bemoeienis van toenmalig president Theodore Roosevelt. Nationaal Park werd het in 1962 en het is 885 km2 groot. Beroemd door de versteende bomen, maar ook fossielen van planten en dieren. Het is nu woestijnlandschap , maar 225 miljoen jaar geleden waren het bossen met sequoia's bovenop moerasgebied. Een vermoedelijke vulkaanuitbarsting bij de kust van het huidige San Francisco heeft het gebied verwoest. bomen werden onder water bedekt door modder en vulkaanas. Het silicium werkte als een natuurlijke conservering en zorgde ervoor dat het hout in kwarts veranderde. Toen het zuidwesten van de V. S. begon te stijgen en het huidige landschap werd gevormd kwamen op enkele plaatsen, o.a. in Petrified Forest National Park in Arizona, de versteende boomstammen mede door wind- en watererosie weer aan de oppervlakte te liggen. Het is een soort kale woestijn, waar overal verspreid stukken versteende boomstam liggen. Prachtig en heel bijzonder om te zien, zeker voor mij als zoon van een serieus verzamelaar van mineralen met een bijzondere belangstelling voor versteend hout. Daar had hij dan ook de nodige plakken van en wij nu de mooiste daarvan nog steeds. Gaaf om te zien! Daarna nog een klein stukje Painted Dessert bekeken, wat een beetje tegenviel qua kleuren eigenlijk. Verder door dus naar Holbrook en ingecheckt om daarna te gaan eten bij plaatselijke Mexicaan. Wederom lekker en genoeg voor $40 met tip! Morgen rijden we via Mesa Verde in Colorado, bekend van de klifwoningen van de Anasazi Indianen, naar ons hotel in het vlakbij gelegen Cortez.

• 10 Juni 2019 - 04:57

Marijke:

Je verhaaltjes worden hier iedere ochtend gelezen hoor, met veel plezier!
    Grappig ook dat je vader zo van versteend hout hield, dat maakt dit uitstapje best
    bijzonder!! Die versteende bank waar Willem op zit is wel leuk voor thuis....
    ik kijk uit naar je volgende verhaal met mooie foto’s. Fijne reis verder samen!!

• 10 Juni 2019 - 05:35

Linda:

Elke ochtend voor het opstaan wordt jullie verhaal gelezen hoor! Prachtig om te zien allemaal en zo waan ik mezelf af en toe weer even terug in Amerika! Geniet verder van jullie prachtige reis samen!

• 10 Juni 2019 - 06:43

Annemieke En Paul :

Het eerste wat ik doe is jullie verslag lezen. Ik kijk er zelfs naar uit. Meegenieten van een reis van een ander vanaf de bank, heerlijk. Ga zo dóór!

• 10 Juni 2019 - 07:11

Alfred:

Ook ik lees je verhalen nog steeds. Ik hou vooral van de "ontdek je plekje" verhalen. Dus om met Barry Stevens te praten: "vooral doorgaan"!
    Ik geniet op afstand nog steeds met jullie mee. Veel plezier nog. Groetjes Alfred.

• 10 Juni 2019 - 07:17

Anneke:

Zelfs in Oostenrijk waar we momenteel op vakantie zijn lees ik de verhalen van jullie belevenissen,erg leuk om jullie zo te kunnen volgen. Maar goed dat jullie ook veel lopen met al die taartjes haha. Komen jullie nog in de buurt van de meteoor crater in Winslow ook een aanrader. Heel veel plezier met de volgende dagen en ik lees mee hoor!