12 juni 2019 - Reisverslag uit Bluff, Verenigde Staten van Geurtjan Hemert - WaarBenJij.nu 12 juni 2019 - Reisverslag uit Bluff, Verenigde Staten van Geurtjan Hemert - WaarBenJij.nu

12 juni 2019

Door: Geurtjan

Blijf op de hoogte en volg Geurtjan

12 Juni 2019 | Verenigde Staten, Bluff

Nou, daar zijn we weer na een geweldig mooie dag. We begonnen vanmorgen in Cortez met 20 graden en de temperatuur is vandaag opgelopen tot 32 graden. Bovendien de hele dag strakblauwe lucht! Het was niet erg om Cortez te verlaten, want dit was absoluut het minste hotel tot nu toe. Dus tanken en een kort bezoekje aan de Walmarkt. Prima supermarkt met goede prijzen voor alles. Veel beter dan onze ervaringen bij andere supermarkten, zoals Safeway! Daarna op weg naar Bluff, waar we eerst door moesten om bij Monument Valley te komen. Eerst dus even langs Willow Street Cottage B gereden, waar we vannacht zullen verblijven. Zag er prima uit!. Toen verder om eerst een bezoekje te brengen aan Gooseneck' s State Park in het zuidoosten van de staat Utah. Hiervoor betaal je 5$ om naar binnen te mogen, omdat de algemene Jaarpas, die we gekocht hadden daar niet geldig is. Daarna een klein stukje door en dan sta je aan een 300 mtr. diepe afgrond boven de San Juan rivier. De rivier legt hier hemelsbreed maar 1,6 km. af, maar stroomt in werkelijkheid 8 km!!! Daar sta je dan boven te kijken, wat erg gaaf is, ondanks de grauwe kleur van rotsen en water. Dit punt met alle bochten heet in de volksmond: Goosenecks, ganzennekken dus! Het kost een uurtje, maar wij vonden het zeer de moeite waard. Daarna richting Monument Valley, maar niet nadat we een bezoekje hebben gebracht aan de San Juan Trading Post bij Mexican Hat. Laag bloedsuikertje, dus daar even wat gegeten en nog een kijkje genomen bij het hotel, waar we 9 jaar geleden verbleven. Blijft een gaaf plekje langs de rivier met brug en rode rotsen erachter. Bijgekomen en verder door, nou ja, iets te ver door, want geen van beide de afslag gezien naar het park. Terug dus en de juiste afslag genomen en ook hier entree betaald, nl. van $20, want dit is eigendom van de Navajo Indianen. Doorgereden tot Visitor Center en daar gevraagd, of het mogelijk is een route te rijden verder het park in. Vooraf werd aangegeven, dat het alleen met 4x4 mocht, maar Kluk Kluk achter de balie, zei dat het met een gewone auto ook ging. Nou, dat klopte, want de route werd ook gereden met een Corvette en ik heb ook een Mustang gezien. Ik heb ze echter wel voor stapelgek verklaard, vanwege veel zand, steile hellingen, kuilen en gaten in de onverharde weg. Een stuk van 25 km trouwens!!! Maar wat hebben we genoten van de prachtige uitzichten op de rode "bergen"in het woestijnlandschap. Monument Valley is misschien wel het meest aansprekende voorbeeld van de overweldigende schoonheid van het woestijnlandschap in het zuidwesten van Amerika. Het silhouet van de eenzame rode rotsen, omgeven door een lege, weidse vlakte, heeft als decor gediend bij tientallen films en vele commercials. Het grootste deel van het park ligt in Arizona, de meest noordelijke punt hoort bij de staat Utah. Miljoenen jaren geleden bevonden zich in dit gebied veel meer rotsen, die bestonden uit diverse soorten gesteente. De zachtere lagen zijn door erosie weggesleten, waardoor zich de zogenaamde mesa’s hebben gevormd. Dit zijn brede rotsen die aan de bovenkant plat zijn. Het voortdurende erosieproces zorgt ervoor dat ook een mesa zeer langzaam wegslijt. De hardere bovenlaag slijt minder snel dan de zachtere zijkanten, een mesa wordt daardoor dus steeds smaller. Als de breedte van rots uiteindelijk kleiner is dan de hoogte, is het niet langer een mesa, maar een butte. Ook de butte slijt langzaam weg, totdat er een spire overblijft, een rotsnaald. Die uiteindelijk langzaam geheel zal verdwijnen.
Monument Valley is een Navajo Nation Tribal Park, dat betekent dat het behoort tot het grondgebied dat wordt beheerd door de Navajo Indianen. Sommige families wonen al generaties lang in dit gebied, en zij houden de tradities van hun voorouders in ere. Voor deze Indianen vormt het toerisme een belangrijke vorm van inkomsten.
Na deze overweldigende schoonheid zijn we terug gereden naar Bluff, waar ons huisje voor vannacht is. Geweldig mooi en het lijkt erg nieuw. Met wasmachine en droger, keuken, doucheruimte en sowieso veel ruimte. Buiten een net aangelegde wijngaard en een leuk zitje met uitzicht daarop plus in de verte rode bergen met ondergaande zon. Een aanrader! Vandaag weer een uitgebreid verhaal en misschien morgen ook weer. Dan naar Moab, via Canyonland, waar we eind van de middag een tocht gaan maken in een Hummer de bergen in met iets van eten erbij. We worden bij het hotel opgehaald en om 21:45 weer teruggebracht. Ik weet niet, of er nog iets van een verhaaltje komt.

• 12 Juni 2019 - 04:56

Annemieke En Paul :

Wat een avontuur weer!

• 12 Juni 2019 - 06:49

Jos:

Ziet er droog uit! Hier was het vandaag een beetje vreemd weer, het was 15,6 graden gemiddeld, wat redelijk op het normale zit. In 2005 was het nog 11,4 graden gemiddeld, dus dan treffen we het wel weer. De neerslag zat op 0,1 mm dus ook hier was het lekker droog. Bijna net zo droog als dit verhaaltje. Maar niet zo droog als in de oorlog in 1942 op deze dag, want toen was de neerslag 0,0 mm. Overigens vind ik het racistisch dat jullie het Kluk Kluk noemen. Maar dat kon in 1942 dan wel weer.

• 12 Juni 2019 - 07:08

Anneke:

Wat is dit toch een bijzondere plek. Het lijkt alsof je in een film decor bent wat ook vaak zo was. Magisch mooi. Prachtige reis maken jullie, genieten , ook voor de meekijkers.